postheadericon Forbruget af tøj og sko forurener verden

Moynaq Aral Sea
Produktionen af tøj og sko er blandt de absolut mest forurenende i verden. En kampagne fra Aktive Forbrugere vil sætte fokus på problemet overfor tøjbranchen og forbrugerne.

Miljøproblemerne er talrige fx bruges 25% af alle verdens insekticider til dyrkning af bomuld som desuden kræver meget store mængder vand for at kunne gro. Vand som ofte drænes fra søer og vandløb. Garvning af læder foregår med det giftige tungmetal krom, syntetiske stoffer produceres med et høj energiforbrug og tøj er ofte farvet med allergifremkaldende stoffer.

Læs mere…

 

postheadericon Premier Is: Fødevarestyrelsen får kolde fødder

Fødevarestyrelsen udstedte tidligere på året forbud mod at Premier Is kalder deres produktserie flødeis for 'Gammeldags', da produkterne ikke kunne leve op til betegnelsen. Forbuddet kom efter en klage fra Aktive Forbrugere og et broget sagsforløb hvor Fødevarestyrelsen undervejs blev underkendt af Fødevareministeriets Klagecenter.

Meget usædvanligt har Fødevarestyrelsen nu efterfølgende trukket forbudet tilbage og meddelt at de vil ændre på de regler som ligger til grund for afgørelsen.

Aktive Forbrugere har klaget over afgørelsen til Fødevareministeriets Klagecenter som nu behandler sagen igen. Indtil der kommer en ny afgørelse kan Polar Is fortsætte med at kalde deres flødeis for 'Gammeldags'.

 

postheadericon Premier Is er ikke gammeldags

PremierIs jordbaeris

Fødevaremyndighederne har givet Premier Is forbud mod at kalde deres produktserie af Gammeldags flødeis for 'Gammeldags'. Der er intet gammeldags over hverken opskrift eller fremstillingsmetode. Afgørelsen kommer efter en anmeldelse fra Aktive Forbrugere.

Is-serien indeholder vand som erstatning for noget af fløden. Der tilsættes gul farve i isen for at maskere, at der ikke bruges æg. Rød farve for at give indtryk af at isen indeholder flere jordbær end den gør. Ligesom der benyttes stabilisatorer som xantan-gummi for at holde sammen på isen. Det er meget langt fra at være gammeldags flødeis.

Læs mere…

 

postheadericon Buy Nothing Day er den 29/11 2014

bnd barcodeDrop kreditkortet! Tag en dag fri fra forbrugsræset og reflekter over de økonomiske, miljømæssige og sociale konsekvenser af dit forbrug. Buy Nothing Day er den perfekte modgift til Black Friday's. hemningsløse overforbrug. Deltag i Buy Nothing Day ved at blive hjemme!

Den internationale Buy Nothing Day fejres af forbrugere og aktivister i mere end 60 lande.

- "Som forbruger deltager man i Buy Nothing Day ved at undlade at købe noget – bare en enkelt dag. Det lyder simpelt, men for de fleste er det faktisk ret svært. Særligt til jul hvor butikkerne bugner af varer og tilbud om køb på kredit.", siger Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere og fortsætter:

- "Der er tale om en primært symbolsk handling der, på den ene side viser hvor afhængige vi er blevet af forbrug og på den anden side er en markering af det store ansvar der også ligger på os som forbrugere".

Læs mere…

 

postheadericon Knorr stopper vildledning om smagsforstærkere

Det internationale fødevaremærke Knorr stopper nu deres vildledende markedsføring af produktserien FOND "DU CHEF" (Kokkens fond). Aktive Forbrugere anmeldte i juli Knorr til Fødevarestyrelsen for overtrædelse af artikel 16 i fødevareforordningen om vildledende markedsføring.

Knorr har markedsført FOND "DU CHEF" som værende uden tilsatte smagsforstærkere, selvom den er tilsat gærekstrakt, som netop har et højt indhold af smagsforstærkeren mononatriumglutaminat. Knorr har tidligere benyttet samme vildledende markedsføring for deres pulversaucer og lasagneprodukter, men ændrede også denne markedsføringen efter en anmeldelse fra Aktive Forbrugere.

Læs mere…

 

 SC Logo


konkret_oekologi_banner120

Who's Online
Vi har 58 gæster online