postheadericon BON'A PARTE siger nej til sandblæsning

Modevirksomheden BON'A PARTE har meddelt Aktive Forbrugere og Clean Clothes Campaign Danmark at de ikke ønsker at benytte den sundhedsskadelig produktionsmetode sandblæsning til deres jeans. 

BON'A PARTE er en dansk modevirksomhed som hovedsageligt sælger via online- og postordresalg. BON'A PARTE har afdelinger i Danmark, Sverige, Holland, Tyskland, Schweiz og England.

 

postheadericon Tøjindustrien udnytter stadigt kasteløse

Maid in India 550Unge kasteløse kvinder udnyttes stadigt i Indiens tøjindustri. Det dokumenter en ny rapport 'Maid in India' som følger op på en tilsvarende rapport 'Captured By Cotton' fra 2011.

Undnyttelsen forgår især i Tamil Nadu provinsen, hvor tusindvis arbejder under nogle kontrakter, der næsten svarer til slavearbejde.

Dette på trods af at de store globale tøjbrands i det senste år har taget en række initiativer og lovet at ændre på forholdene.

Læs mere…

 

postheadericon Konkret økologi

konkret_oekologi_banner260Hvad er forskellen på økologisk og konventionelle fødevarer?

Overordnet er økologiske fødevare produceret uden brug af kunstgødning og sprøjtemidler, der er skrappere regler for dyrevelfærd for økologi, økologiske fødevarer indeholder langt færre tilsætningstoffer end konventionelle og økologiske fødevarer indeholder ikke sprøjtegiftrester. Ligesom der ofte er en væsentlig forskel på selve produktionsprocesserne.

For at vise forskellen helt konkret, så gennemgår Aktive Forbrugere detajeret en række udvalgte fødevarer som spænder fra basis fødevarer som sukker og mandariner over levepostej til pizzaer og hindbærbrus.

Klik her for at læse mere.

 

postheadericon Jeans sandblæses stadigvæk

sandblasting dhakaGlobale tøjvirksomheder som H&M, Levi's, C&A, Esprit, Lee og Zara har taget afstand fra brugen af sandblæsning til at give deres jeans et slidt look. Tekstilarbejdere i lande som Kina og Bangladesh, som sandblæser jeans, får støv i lungerne, så de bliver kronisk syge og i værste fald bliver slemt indvaliderede eller dør i en tidlig alder.

Men en ny rapport "Deadly Denim" fra Clean Clothes Campaign om jeansproduktion i Bangladesh sår alvorlig tvivl om, hvorvidt virksomhederne faktisk er stoppet med at aftage sandblæste jeans.

Læs mere…

 

postheadericon Slankepillefirma vildleder bevidst

fibraminSlankepillen Fibramin fra firmaet Wellvita er blevet aggressivt promoveret med helsidesannoncer i bedste kuponhæftestil Bl.a. med påstande om at produktet mindsker trangen til søde sager. 

Annoncen har været vist i dagblade som Urban og BT med mange hundredetusinde læsere. 

Efter en anmeldelse fra Aktive Forbrugere har Fødevarestyrelsen nu givet Wellvita et påbud om at stoppe den ulovlige og vildledende markedsføring.

Læs mere…

 

 SC Logo


konkret_oekologi_banner120

Who's Online
Vi har 44 gæster online