postheadericon Kend dine passager-rettigheder

Her et år efter at den islandske askesky sendte den europæiske lufttrafik til tælling og bl.a. lukkede Kastrup lufthavn i 5½ døgn er der stadig mange der ikke kender deres rettigheder som flypassager.  Aktive Forbrugere benytter lejligheden til at starte en kampagne som sætte fokus på de konkrete rettigheder man har som flypassager i Europa.

 

- "Selvom mange har lært om deres rettigheder på den hårde måde i forbindelse med de mange aflysninger og forsinkelser i forbindelse med askeskyen er der stadig rigtigt mange, der ikke kender deres rettigheder og derfor nogle gange ender med at få en dårligere behandling end de har krav på", siger Klaus Melvin Jensen, fra Aktive Forbrugere.

Den Europæisk kampagne: "Tag hånd om dine passagerrettigheder", som i 2011 sætter fokus på de Europæiske fly- og togpassagers rettigheder. Bl.a. vil der komme oplysningsfilm på DR (OBS udsendelserne). Aktive Forbruger står for den danske del af kampagnen og uddelte den 15.04.2011 informationsmateriale til flypassagerer i Københavns Lufthavn.

EU har vedtaget regler, der sikrer at alle flypassagerer, der rejser mellem landene har nogle grundlæggende rettigheder, bl.a. ret til forplejning og tilbagebetaling ved forsinkelser. Reglerne blev for alvor sat på en prøve i forbindelse med askeskyen, hvor nogle selskaber afviste at følge reglerne.

- "På trods af at nogle flyselskaber værgrede sig i begyndelsen, blev det slået fast at EUs passagerrettigheder gælder, også i en så ekstrem situation som under askeskyen, samt at det ikke bare er noget selskaberne kan gradbøje efter forgodtbefindende", siger Klaus Melvin Jensen.

passengerrights_bannerFlypassageres rettigheder i EU omfatter:

  • Ret til information
  • Ret til at tilbagebetaling eller omlægning. hvis dit fly bliver aflyst, eller du afvises ved boarding, ret til tilbagebetaling hvis dit fly er forsinket i fem timer eller derover.
  • Ret til bistand og under visse omstændigheder ret til kompensation i tilfælde af lange forsinkelser, aflysninger eller bordingafvisninger.
  • Ret til at klage og til få adgang til klagemuligheder
  • Ret til at rejse på samme vilkår som andre borgere, hvis du er handikappet eller har nedsat mobilitet.

Klik her for læse mere om de konkrete rettigheder man har som fly- og togpassager i Europa.


Fakta om askesky og flyforsinkelser i EU

  • Den delvise lukning af de Europæiske luftrum i adskillige dage i April 2010 berørte op til 1.2 millioner passagerer om dagen
  • Københavns Lufthavn var lukket i 5½ døgn - ialt blev ca. 350.000 passagerer berørt af lukningen i form at aflyste eller udskudte flyafgange
  • I 2010 var 44.8% af alle fly forsinkede i 5 minutter eller mere. En stigning på 7% i forhold til 2009
  • I 2010 var 23% af alle Fly var forsinkede i mere end 15 minutter. En stigning fra 18% i 2009
  • Hos de forsinkede fly var den gennemsnitlige forsinkelse på 33 minutter. Det er 17% mere end i 2009
  • SAS var i 2010 Europas mindst forsinkede flyselskab. 90.35% af alle fly var rettidige. Det betyder dog af næsten 1 ud af 10 fly var forsinkede. Til sammenligning var fx easyJet kun 52.45% rettidig