postheadericon Juleaktioner oplyser om H&Ms sultelønninger

Clean Clothes Campaign Danmark

HM PriceTag 12122012 CPH 1 550Europæisk kampagne sætter i december fokus på de sultelønninger, der betales til de fattige Cambodjanske tekstilarbejdere, som syr tøj for H&M. Det sker med falske tøjmærker i butikkerne, facebook-kampagne og gadeaktioner med julemænd.

Forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere er en del af kampagnen, som koordineres af den internationale Clean Clothes Campaign og som finder sted i mere end 10 lande, bl.a. Schweiz, Danmark, Sverige, Polen og Holland.

Lønnen for arbejderne i Cambodja er på 475 kr. om måneden, hvilket betyder at arbejderne ofte lider af underernæring. Alene I 2011 besvimede over 2400 arbejdere i Cambodja på grund af underernæring og overanstrengelse. Lønnen udgør normalt mellem 1 og 3% af prisen på tøjet i butikkerne.

- H&M kender kun alt for godt til de elendige forhold, men nægter at tage et reel ansvar. Dette på trods af at de i 2011 havde et overskud på over 13 milliarder Danske kr. og H&M´s formand og hovedaktionær Stefan Persson er blandt de 20 rigeste mennesker i verden, siger Kampagneleder Klaus Melvin Jensen, Aktive Forbrugere.

I december vil Aktive Forbrugere søge at oplyse H&Ms kunder om arbejdernes forhold, ved at aktivister lægger "falske" men oplysende tøjmærker i H&Ms butikker. Ligeledes lanceres der en Facebook kampagne på H&Ms facebookside: www.facebook.com/hm

Aktionerne er den del af den globale kampagne "No more Excuses" hvor Clean Clothes Campaign i samarbejde med den Cambodjanske fagforening Cambodian Apparel Workers' Democratic Union (C.CAWDU) arbejder for at arbejderne får en lønforhøjelse til 750 kr. om måneden, og at de på sigt får en løn, de reelt kan leve af.

- Der er brug for en øjeblikkelig lønforhøjelse til de tekstilarbejdere som producerer tøj for de Europæiske forbrugere. Modefirmaer har en væsentlig rolle at spille og må indgå i en reel dialog med uafhængige fagforeninger i Cambodja for at forbedre forholdene, siger Athit Kong, Vice President, C.CWADU.

Læs mere om "No more Excuses" kampagnen her: livingwage.cleanclothes.org

I Oktober afslørede Svensk TV4 i dokumentarprogrammet "Kalla Fakta" de elendige forhold for arbejderne i Cambodja med underernæring, massivt overarbejde og elendige boligforhold. Klik her for at se udsendelsen på TV4s hjemmeside.


Den Internationale netværksorganisation Clean Clothes Campaign arbejder for bedre forhold for arbejdere i den globale tekstilindustri. Aktive Forbrugere har været aktivt partner organisation i Clean Clothes Campaign siden 2007.