postheadericon Knorr stopper vildledning om smagsforstærkere

Vildledende markedsføring af fødevarer

Det internationale fødevaremærke Knorr stopper nu deres vildledende markedsføring af produktserien FOND "DU CHEF" (Kokkens fond). Aktive Forbrugere anmeldte i juli Knorr til Fødevarestyrelsen for overtrædelse af artikel 16 i fødevareforordningen om vildledende markedsføring.

Knorr har markedsført FOND "DU CHEF" som værende uden tilsatte smagsforstærkere, selvom den er tilsat gærekstrakt, som netop har et højt indhold af smagsforstærkeren mononatriumglutaminat. Knorr har tidligere benyttet samme vildledende markedsføring for deres pulversaucer og lasagneprodukter, men ændrede også denne markedsføringen efter en anmeldelse fra Aktive Forbrugere.

- "Vi er glade for at ulovlighederne nu stopper. Men mener at Knorr burde have haft en bøde, da der tale gentagne overtrædelser. Det må ikke kunne betale sig at vildlede forbrugerne", siger Kampagneleder Kenneth Rasmussen fra Aktive Forbrugere.

Aktive Forbrugere har tidligere fået Coop og Rema 1000 til at stoppe med tilsvarende vildledende markedsføring.

Læs mere

Knorr vildleder igen om smagsforstærkere (21.08.2013)
> Stopper vildledende markedsføring af saucer (10.04.2012)
Coop stopper vildledning (31.01.2012)
> Coop anmeldt for vildledning (30.09.2011)