postheadericon Black Friday koster dyrt for mennesker og miljø

appelsiner brasilienBlack Friday's ensporede fokus på prisen har store omkostninger for miljøet og de arbejdere som fremstiller produkterne. Fx syr fattige tekstilarbejdere tøj for få kroner i timen under elendige forhold ligesom store mængder elektronikskrot dumpes i lande som Ghana og Nigeria til stor skade for miljøet.

Aktive Forbrugere sætter med en en aktion den 28/11 mod butikskæden Lidl fokus på den brasilianske juice-industri som producerer 80% af den koncentrerede juice som sælges i Europa til meget lave priser. Produktionen foregår med et ekstremt højt forbrug at giftige pesticider og usle lønninger og farlige arbejdsforhold for appelsinplukkerne.

- Med Black Friday appellerer producenter og forhandlere hæmningsløst til de mest egoistiske sider hos os forbrugere. Med den ensporede fokus på prisen og kun prisen "glemmer" de at oplyse os forbrugere om den pris som mennesker og miljø betaler, siger koordinator Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere

I modsætning til Black Friday så er forbruget i de seneste år blevet mere og mere bæredygtigt. Salget af økologi er steget til 7,6 pct. af det samlede salg af fødevarer i supermarkeder, butikkerne har det stort udvalg af miljømærkede produkter og salget af Fairtrade produkter slår også rekorder.

- Flere og flere forbrugere påtager sig et ansvar når de køber ind. Black Friday forsøger at lokke forbrugerne tilbage til de "gamle dage" hvor der ikke var fokus på bæredygtighed. Det må ikke lykkes. Vi forbrugere må fastholde fokus på bedre og mere bæredygtige produkter og stille krav om at bl.a. vores tøj, elektronik og appelsinjuice er produceret under forhold vi kan være bekendt, siger Klaus Melvin Jensen.

Aktion mod Lidl, På Buy Nothing Day Lørdag den 28/11

Aktive Forbrugere aktionere på den internationale Buy Nothing Day mod Supermarkedskæden Lidl som sælger juice produceret i Brasilien. Med kæmpe juicekartoner og uddeling af løbesedler vil aktivister sende et budskab til Lidl om at de kan og skal gøre det bedre og sikre ordentlige forhold for appelsinplukkerne og miljøet i Brasilien.

Tid og Sted: Lidl, Lygten 49, 2400 København NV - Lørdag 28/11, kl. 11-12

Aktionen er en del af den Europæiske 'Supply Change - Make supermarkets fair' kampagne som udfører aktioner over hele Europa. Klik her for at læse mere om kampagnen

Klik her for at læse mere om den internationale Buy Nothing Day

Fakta om koncentreret juice fra Brasilien

80% af den koncentrerede juice som sælges i Europa produceres i Brasilien. Det sælges af en lang række supermarkedskæder, bl.a. Lidl, Aldi og Tesco.

I 2014 blev der brugt 34.000 tons pesticider til at producere 9.6 millioner tons brasilianske appelsiner. Brasilien er verdens største indkøber af pesticider.

Appelsinplukkerne i Brasilien skal gennemsnitligt plukke 1.5 tons appelsiner om dagen. For dette får de en dagsløn på 10 Euro (75 DKK) hvilket betyder at de tvinges til at leve et liv i fattigdom.

Appelsinplukkerne har farlige arbejdsforhold hvor de udsættes for pesticiderne og desuden tvinges til at bruge usikre stiger hvilket ofte fører til ulykker og skader.

Klik her for at læs mere i rapporten "SQUEEZE OUT: Behind the orange juice business" udarbejdet af 'Supply Change - Make supermarkets fair' kampagnen

Yderligere oplysninger

Lønforhold i den globale tekstilindustri
http://www.cleanclothes.org/livingwage

Dumpning af elektronikskrot i Afrika
http://www.greenpeace.org/denmark/da/press/pressemeddelelser/2008/danwatch-dokumenterer-eksport/

Salget af Økologi stiger
http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=19274

Salg af Fairtrade slår rekorder
http://fairtrade-maerket.dk/2014/06/salget-af-fairtrade-maerkede-produkter-slar-rekord/

Miljømærkede produkter
http://www.ecolabel.dk/da/produkter