postheadericon Phork Hoeurng, koordinator for Workers’ Information Center

PhorkHoeurngWorkers' Information Center (WIC) er en cambodjansk græsrodsorganisation, der arbejder med at oplyse kvindelige tekstilarbejdere om deres rettigheder for at forbedre deres lederevner og levevilkår. Phork Hoeurng forklarer de vigtigste udfordringer, som arbejderne står over for - og succeser hidtil.

Der er mange fagforeninger og NGO'er, der arbejder med tekstilarbejdere i Cambodja. Hvorfor oprette en organisation, der specifikt omhandler kvinder?

Kvinder udgør 90% af tekstilarbejdere i Cambodja, men langt de fleste af fagforeningslederne er mænd. Kvindelige arbejdstagere har generelt begrænset uddannelse - de fleste af dem kun afsluttet folkeskolen og kan næsten ikke skrive og læse. De mener derfor, at de ikke kan tale med deres ledere og deres fagforeningsleder. Dette er et særligt problem da kvinder står overfor særlige udfordringer i forbindelse med deres køn.

Hvilke udfordringer?

Deres sikkerhed, f.eks. Mange af dem har overarbejde, indtil 21 eller 22. De skal gå hjem om natten og ofte er udsat for chikane fra gangstere. Når de er hjemme, er de stadig står fare, fordi de fleste af de arbejderboliger ikke har indendørs toiletter og badeværelser. Det er problemer, at mænd ikke behøver at stå over for dag efter dag.

Et andet specifikt problem er relateret til deres sundhedsmæssige forhold. På grund af den løn i sektoren, kan de fleste kvinder ikke tage sig af deres helbred. De arbejder overtid, selv i weekenden, og har ikke tid til at slappe af. For at få penge,sætter de deres helbred i fare, selv når de er gravide. Hygiejniske forhold i hjemmet og på fabrikkerne har også en indvirkning på barsel og graviditet spørgsmål. Og disse er særlige problemer, der kræver kvinder at tage lederskab.

Hvordan arbejder WIC med disse problemer?

Vi er i kontakt med de lokale myndigheder og med politiet for at forbedre belysning, sikkerhed og hurtige svar. Vi informerer udlejere om sikkerhed, hygiejne og byggestandarder. Vi samarbejder med fagforeninger til at sætte dette spørgsmål på dagsordenen. Vi mødte selv de lokale bander!

Sundhed og fungerende tilstand problemer er naturligvis relateret til de utilstrækkelige lønninger i sektoren, og er derfor en prioritet i vores arbejde. Men vi giver også grundlæggende sundhed rådgivning og naturmedicin.

Hvordan håndterer I problemet det den lave løn?

Mange arbejdere udnyttes, fordi de ikke er organiseret. Det er derfor vi opfordre dem til at oprette eller deltage i fagforeninger. Vi forklarer, hvad arbejdsret er, hvad de kan gøre, når de har et problem, hvordan de kan organisere. Vi underviser om aftenen, i arbejdernes sovesale, og i WICs informationscentre placeret i og omkring Phnom Penh.

Vi kan også arrangere engelskundervisning for kvinder. Det er en del af løsning på den lave løn, fordi de har brug for at tale engelsk til at beskæftige sig med nogle driftsledere. Og engelsk giver dem mulighed for at overveje nye jobmuligheder, fx arbejde i supermarkeder eller i udenlandske organisationer. Du kan ikke blive i tøjindustrien i 15 år. Det er for opslidende et arbejde. Takket være disse undervisningen er nogle kvinder begyndt at studere og videreuddanne sig. Det er meget opmuntrende

Hvad er WIC succeser hidtil?

Hver gang vi ser en af vores medlemmer bliver en fagforeningsleder, det er en sejr. Der er ikke mange til dato, men bevægelsen er startet. Og vi havde også succes på de store kollektive forhandlinger, ligesom PDC fabrikkens lukning i 2008 [en leverandør til Gap, Target og Abercrombie & Fitch]. Fabrikken lukkede uanmeldt og afskediget mere end 500 arbejdere uden at betale fratrædelsesgodtgørelser. Arbejdere blev efterladt uden job, med ingen penge. WIC opmuntrede dem til at kæmpe. Vi gav dem juridisk rådgivning, kom i kontakt med Clean Clothes Campaign og efter måneders kamp, fik 230 arbejdere til sidst kompensation. De andre havde opgivet kampen og fundet et andet job for at overleve.

Hvad betyder samarbejdet med internationale rettighedsporganisationer organisationer som Workers Rights Consortium?

International kampagner er ekstremt vigtigt, fordi de har adgang til de berørte parter på højt niveau. Vi kan ikke. De kan bruge de casestudier, vi udarbejder her. Og deres kommunikation over for forbrugerne er også virkelig effektiv. Forbrugerne informeres og har en enorm magt, især i de vestlige lande. Selvfølgelig, de stadig købe tøj fra Gap, H&M eller Levis - og det er ikke forkert efter min mening - men de nu udtrykke deres vilje til at se store mærker forbedre arbejdsforholdene i fabrikker. Via internettet, kan de deltager i globale kampagner mod store mærker. Og mærker bekymrer sig om dette, fordi de ikke kan leve uden deres kunder.

Men det går kun langsomt fremad?

Fremskridtene kommer virkelig langsomt. Lønningerne er stadig alt for lave. De passer ikke med leveomkostningerne og den konstante inflation. Tag benzin. For ikke så længe siden, du kun skulle betale 1.000 Riels for en liter. I dag er det mere end 4.000. Brands, fabrikker og politikere bør tage hensyn til dette og justere lønningerne i overensstemmelse hermed. De globale brands er fortsat ansvarlige for denne situation. På trods af de internationale kampagner, fortsætter de med at lægge pres på fabrikkerne for at holde lønningerne så lave som muligt. De, der bekymrer sig om deres image er undertiden snydt af de leverandører, der kun viser mærker repræsentanter en meget lille del af billedet. Og politikerne er ligeglade eller ikke rigtig ved, hvad der sker.

Det er derfor, vi er nødt til at arbejde på alle niveauer. Vi er nødt til at skubbe arbejderne til at slutte sig til fagforeninger og kæmpe for deres rettigheder. Fagforeninger skal forsvare anstændigt arbejde og løn i fabrikker. Forbrugerne skal tale med mærkerne ... Alt er forbundet. Desværre er der ingen snuptagsløsning for at forbedre løn- og arbejdsvilkår i Cambodja!