postheadericon Danone vildleder igen, igen!

Vildledende markedsføring af fødevarer

Den internationale fødevaregigant Danone benytter sig igen af vildledende markedsføring af deres produkter. Konkret drejer det sig om produktet Danonino der på hjemmesider og i TV-reklamer direkte og indirekte markedsføres som et sundt produkt, selv om det indeholder mælkefedt og sukker i mængder som ligger langt over det som anbefales af Fødevarestyrelsen.

Aktive Forbrugere har nu anmeldt Danone til Fødevaremyndighederne.

Det er ikke først gang Danone har benyttet sig at vildledende markedsføring. i 2005 fik Aktive Forbrugere medhold i en anmeldelse af netop Danonino, som benyttede det vildledende slogan: “Uden almindelig sukker - kun naturligt sukker fra frugt”.  Ligeledes har der været en række andre sager mod Danone bl.a. for markedsføring af Actimel. Flere af disse sager har ført til at at Danone har fået administrative bøder, bl.a. for en TV-reklame som påstod at produktet Actimel var sygdomsforebyggende.

Markedsføringen af Danonino
Både på Danones hjemmeside og i TV-reklamer markedsføres Danonino med anprisninger som: “... den er fyldt med protein, vitaminer og kalcium – alle de sunde næringsstoffer, som børn har brug for, hvis de skal vokse op og blive stærke og fulde af energi. Produkterne er udviklet .... i samarbejde med børnelæger og ernæringseksperter. Alle produkter er fri for kunstige aromaer, farvestoffer, konserveringsmidler og sødemidler.”

Det er åbenlyst at Danonino markeds-føres som et sundt produkt der er godt for børn.

Fyldt med fedt og sukker
Danonino er ikke et sundt produkt da det indeholder betydelige mængder fedt og sukker.

Danonino indeholder 2.9 g fedt pr. 100 g, hvilket fx svarer til en Kløver sødmælks yoghurt. Ifølge Fødevarestyrelsens 8 kostråd skal man: “Spare på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød. Vælg mager mælk, yoghurt og ost.” Det anbefales derfor mælkeprodukter max må være 1.5 g fedt pr. 100 g.

Ifølge næringindholdsfortegnelsen indeholder Danonino 12,5 gram sukker pr. 100 g. Til sammenligning indeholder er  almindelig sødmælks frugt yoghurt som Kløver Jordbær 8 g sukker pr. 100 gram.

Ser man på de 8 kostråd så anbefales det at at sukker maks. udgør 10% af madens samlede energi. For Danonino udgør sukker mere end 48% af energien.

Kampagneleder Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere mener at Danone bevist og systematisk benytter sig af ulovlig markedsføring:
- “Mange af Danones produkter er reelt slik forklædt som morgenmad og mellemmåltider. Alligevel markedsføres de som sunde. Danone spekulerer åbentlyst i at Fødevaremyndighedernes kontrol er utilstrækkelig og at evt. sanktioner er alt for svage.”

Danone er en international fødevarevirksomhed som i 2008 havde en global om omsætning på mere end 15 milliarder Euro.