postheadericon Endnu en bøde til Danone

Vildledende markedsføring af fødevarer

Den globale fødevaregigant Danone har fået en bøde på 20.000 kroner af Fødevaremyndighederne for ulovlig og vildledende markedsføring af mælkeproduktet Danonino.

Sagen blev taget op efter at Aktive Forbrugere i november 2009 anmeldte Danone.

Danonino er en slags dessert eller slik som markedsføres som sundt for børn, men som indholder langt mere sukker og fedt end de officielle kostråd anbefaler.

Danone har dels sendt en tv-reklame, som på snedig og indirekte vis gav det klare indtryk, at Danonino er et sundt produkt som er godt for børn, og dels har Danone en reklamehjemmeside, hvor der gives gas med påstande som: ' ... alle de sunde næringsstoffer, som børn har brug for, hvis de skal vokse op og blive stærke og fulde af energi' og ' ... udviklet ... i samarbejde med børnelæger og ernæringseksperter'.

Bøden er kun givet for vildledningen på hjemmesiden. Fødevaremydighederne har ikke ment at de kunne gribe ind overfor en tv-reklame som skaber en ”fornemmelse” for, at produktet er sundt.

Aktive Forbrugere har tidligere kørt en række sager mod Danones ulovlige markedsføring.  Herunder en tv-reklame for produktet Actimel hvor Danone i sidste ende fik en bøde for at give indtryk af at produktet var sygdomsforebyggende. Aktive Forbrugere har derfor anket sagen. En afgørelse kan forventes indenfor et års tid.

Klik her for at læse Aktive Forbrugeres klumme om Danone i 24timer


Gør noget! Bliv medlem af Aktive Forbrugere og støt arbejdet for at fremme bæredygtige fødevarer af en god kvalitet. Som medlem har du også mulighed for at deltage direkte i Aktive Forbrugeres kampagner. Klik her for at blive medlem!