postheadericon Aldi dropper azofarvestoffer

Azokampagne

Supermarkedskæden Aldi dropper nu de sundhedsskadelige azofarvestoffer i deres butikker. Beslutningen kommer efter en henvendelse fra Aktive Forbrugere.

Aktive Forbrugere har i mere end 10 år ført kampagne mod azofarvestofferne. En lang række viksomheder som Haribo, Rema 1000, CocaCola og Tiger har tidligere meddelt at de droppe azofarverne.

Kampagneleder Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere er glad for Aldis beslutning:
- "Det er positivt at også en international supermarkedskæde som Aldi nu sætter forbrugernes sundhed først og dropper azofarvestofferne."

Azofarvestoffer kan medføre hyperaktivitet hos børn og give allergilignende symptomer såsom høfeber, nældefeber og astma. Flere azofarvestoffer er forbudt i USA og Canada. Der er 10 forskellige azofarvestoffer som er tilladt i fødevarer i EU og Danmark. Det er bl.a. Tatrazin (E102), Sunset Yellow FCF (E110) og Azorubin (E122). Azofarvestofferne findes hovedsageligt i slik, sodavand og alkoholiske drikke.

Den 20. juli trådte nye EU-regler om mærkning af azofarvestoffer i kraft. Det betyder, at fødevarer som indeholder de fem mest brugte azofarvestoffer, fremover skal mærkes med den ildevarslende sætning: 'Kan have en negativ indvirkning på børns aktivitet og koncentrationsevne'.

Aktive Forbrugere har benyttet de nye mærkningregler som en anledningen til at checke butikkerne for produkter som indeholder azofarvestoffer. Og ser man bort fra alkoholiske drikke, så er ikke mange azoprodukter tilbage.

Klaus Melvin Jensen er fortrøstningsfuld: 
- "Spørgsmålet er nu bare hvor længe de sidste stædige virksomheder kan leve med at deres varer skal mærkes med at de kan have en negativ indvirkning på børns aktivitet og koncentrationsevne. Mon ikke ventetiden bliver kort!"


Gør noget! Bliv medlem af Aktive Forbrugere og støt arbejdet for at fremme bæredygtige fødevarer af en god kvalitet. Som medlem har du også mulighed for at deltage direkte i Aktive Forbrugeres kampagner. Klik her for at blive medlem!