postheadericon Kampagne mod sandblæste “Killer jeans”

Mange af de jeans som sælges i butikkerne har deres slidte look fordi de er behandlet med sandblæsning, selvom denne metode giver arbejderne den dødbringende sygdom silikose. Virksomheder og tøjbrands som danske Solid og Dansk Supermarked, og internationale som New Yorker og Armani afviser en reel dialog om problemet.

Derfor starter Clean Clothes Campaign Danmark og Aktive Forbrugere en kampagne som sætter fokus på sandblæsning. Kampagnen starter med en aktion onsdag den 30.03.2011 mod Solid og New Yorkers butikker på Strøget i København.

Kampagnen er en del af en det europæiske netværk Clean Clothes Campaigns kampagne mod brugen af sandblæsning. En række virksomheder og brands som H&M, Wrangler og Benneton har allerede meddelt, at de dropper sandblæsning.

I Danmark har virksomheder som Coop Danmark og Bestseller (Jack&Jones, Vero Moda) meddelt, at de helt vil udfase brugen af sandblæsning. 

- ”Det viser, at man sagtens kan producere jeans uden at bruge sandblæsning”, siger Klaus Melvin Jensen på vegne af Aktive Forbrugere og Clean Clothes Campaign Danmark.

Modsat har bl.a. Dansk Supermarked og Solid ikke villet give en garanti for at de jeans, man køber hos dem, er produceret uden brug af sandblæsning.

- ”Det er virksomhedernes ansvar, at folk ikke dør som direkte konsekvens af deres produktionsmetode. Et slidt look kan nemt opnås ved andre metoder, så sandblæsning er et trist eksempel på, at nogle virksomheder helt tydeligt sætter penge over liv.”, siger Klaus Melvin Jensen.

Klik her for at se en opdateret liste over virksomheder og deres holdning til sandblæsning.