postheadericon Clean Clothes Campaign Danmark

Aktive Forbrugere arbejder for et bedre og mere bæredygtigt forbrug, herunder et etisk og socialt bæredygtigt forbrug.

Aktive Forbrugere er derfor aktive i Clean Clothes Campaign Danmark (CCCDK), som arbejder for at forbedre vilkårene for tekstilarbejdere i udviklingslandene.

Langt det meste af det tøj som sælges i Danmark er produceret i lande som Kina, Thailand, Bangladesh og Tyrkiet. Alt for ofte under helt uanstændige forhold, med grov underbetaling af arbejderne, fx udgør arbejdslønnen som regel mindre end 3% af den pris, tøjet koster i de danske butikker. Derudover forekommer der ofte børnearbejde og direkte undertrykkelse af arbejderne og deres fagforeninger.

Aktive Forbrugere var sammen med bl.a. 3f og Mellemfolkeligt Samvirke med til at stifte CCCDK i 2007. CCCDK er en del af den internationale Clean Clothes Campaign som arbejder i 14 europæiske lande og samarbejder med et netværk på over 200 organisationer og fagforeninger i producentlandene.

postheadericon Aktion mod Tøjeksperten

Clean Clothes Campaign Danmark

Toejeksperten Aktion FieldsHvordan ser solidaritet med tekstilarbejdere i Bangladesh ud?

Torsdag den 8. december 2016 så det sådan ud, da aktivister fra Aktive Forbrugere, Clean Clothes Campaign Danmark og Mellemfolkeligt Samvirke gik på gaden med et klart budskab:

Tøjeksperten, tag ansvar og fortæl os, hvor I får produceret tøj og under hvilke forhold!

Tøjekspertens tøj blev i årevis produceret i Rana Plaza bygningen i Bangladesh, der kollapsede den 24. april 2013, og dræbte 1.134 arbejdere og sårede mere end 2.000.

Aktive Forbrugere, Clean Clothes Campaign Danmark og Mellemfolkeligt Samvirke fører kampagne mod Tøjeksperten, med krav om at de tager ansvar for at der er sikre forhold på de fabrikker hvor de får syet tøj og at de offentliggør hvilke fabrikker og hvordan arbejdsforholdene er.

Skriv under og støt kampen for en bedre tøjindustri: www.ms.dk/ranaplaza

 

postheadericon Aldrig mere en Rana Plaza ulykke

Clean Clothes Campaign Danmark

RanaPlaza ILRF 1000x1134 mennesker omkom i verdens hidtil værste dødsulykke i tekstilindustrien, da fabrikken Rana Plaza i Bangladesh styrtede sammen. Den danske virksomhed PWT Group, der ejer Tøjeksperten-kæden, fik produceret tøj på Rana Plaza, uden at gå op i arbejdernes rettigheder og forhold.

Her tre et halvt år efter Rana Plaza kan vi forsat ikke se, om Tøjeksperten har taget ved lære af katastrofen.

Aktive Forbrugere, Clean Clothes Campaign og Mellemfolkeligt Samvirke vil derfor i den komende tid råbe Tøjeksperten og forbrugerne op med en kontant kampagne. Bl.a. med en helsidesannonce i et landsdækkende dagblad. Derfor søger vi en masse danskere, der dels vil være med til at bidrage og have deres navn med på annoncen.

Skriv under og støt kampen for en bedre tøjindustri: www.ms.dk/ranaplaza

 
Flere artikler...