postheadericon Clean Clothes Campaign Danmark

Aktive Forbrugere arbejder for et bedre og mere bæredygtigt forbrug, herunder et etisk og socialt bæredygtigt forbrug.

Aktive Forbrugere er derfor aktive i Clean Clothes Campaign Danmark (CCCDK), som arbejder for at forbedre vilkårene for tekstilarbejdere i udviklingslandene.

Langt det meste af det tøj som sælges i Danmark er produceret i lande som Kina, Thailand, Bangladesh og Tyrkiet. Alt for ofte under helt uanstændige forhold, med grov underbetaling af arbejderne, fx udgør arbejdslønnen som regel mindre end 3% af den pris, tøjet koster i de danske butikker. Derudover forekommer der ofte børnearbejde og direkte undertrykkelse af arbejderne og deres fagforeninger.

Aktive Forbrugere var sammen med bl.a. 3f og Mellemfolkeligt Samvirke med til at stifte CCCDK i 2007. CCCDK er en del af den internationale Clean Clothes Campaign som arbejder i 14 europæiske lande og samarbejder med et netværk på over 200 organisationer og fagforeninger i producentlandene.

postheadericon Juleaktioner oplyser om H&Ms sultelønninger

Clean Clothes Campaign Danmark

HM PriceTag 12122012 CPH 1 550Europæisk kampagne sætter i december fokus på de sultelønninger, der betales til de fattige Cambodjanske tekstilarbejdere, som syr tøj for H&M. Det sker med falske tøjmærker i butikkerne, facebook-kampagne og gadeaktioner med julemænd.

Forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere er en del af kampagnen, som koordineres af den internationale Clean Clothes Campaign og som finder sted i mere end 10 lande, bl.a. Schweiz, Danmark, Sverige, Polen og Holland.

Lønnen for arbejderne i Cambodja er på 475 kr. om måneden, hvilket betyder at arbejderne ofte lider af underernæring. Alene I 2011 besvimede over 2400 arbejdere i Cambodja på grund af underernæring og overanstrengelse. Lønnen udgør normalt mellem 1 og 3% af prisen på tøjet i butikkerne.

Læs mere…

 

postheadericon Aktion mod H&Ms sultelønninger

Clean Clothes Campaign Danmark

HM Aktion 25102012 1 550Aktivister fra Aktive Forbrugere aktionerede torsdag den 25. oktober mod den svenske modegigant H&Ms butik på Kultorvet i København.

Aktionen er den del af en global kampagne som sætter fokus på de sultelønninger og elendige arbejdsforhold, som findes for de fattige Cambodjanske arbejdere som syr tøj for H&M.

Læs mere…

 
Flere artikler...