postheadericon Clean Clothes Campaign Danmark

Aktive Forbrugere arbejder for et bedre og mere bæredygtigt forbrug, herunder et etisk og socialt bæredygtigt forbrug.

Aktive Forbrugere er derfor aktive i Clean Clothes Campaign Danmark (CCCDK), som arbejder for at forbedre vilkårene for tekstilarbejdere i udviklingslandene.

Langt det meste af det tøj som sælges i Danmark er produceret i lande som Kina, Thailand, Bangladesh og Tyrkiet. Alt for ofte under helt uanstændige forhold, med grov underbetaling af arbejderne, fx udgør arbejdslønnen som regel mindre end 3% af den pris, tøjet koster i de danske butikker. Derudover forekommer der ofte børnearbejde og direkte undertrykkelse af arbejderne og deres fagforeninger.

Aktive Forbrugere var sammen med bl.a. 3f og Mellemfolkeligt Samvirke med til at stifte CCCDK i 2007. CCCDK er en del af den internationale Clean Clothes Campaign som arbejder i 14 europæiske lande og samarbejder med et netværk på over 200 organisationer og fagforeninger i producentlandene.

postheadericon Aktioner mod landsholdets EM-sponsor adidas

Clean Clothes Campaign Danmark

adidas aktion 11062012 550Aktioner og events i Europa, USA og Indonesien sætter i fokus på den tyske sportstøjvirksomhed adidas som afviser at betale udestående løn til fattige arbejdere i Indonesien. Adidas er blandt hovedsponsorerne for EM i fodbold i Ukraine og Polen og leverer tøj til det danske landshold.

Aktivister fra Clean Clothes Campaign Danmark, Aktive Forbrugere og Bedre Arbejdsvilkår i Udviklingslandene var den 11. juni 2012 i aktion foran adidas Original Store i København.

Læs mere…

 

postheadericon Tøjindustrien udnytter stadigt kasteløse

Clean Clothes Campaign Danmark

Maid in India 550Unge kasteløse kvinder udnyttes stadigt i Indiens tøjindustri. Det dokumenter en ny rapport 'Maid in India' som følger op på en tilsvarende rapport 'Captured By Cotton' fra 2011.

Undnyttelsen forgår især i Tamil Nadu provinsen, hvor tusindvis arbejder under nogle kontrakter, der næsten svarer til slavearbejde.

Dette på trods af at de store globale tøjbrands i det senste år har taget en række initiativer og lovet at ændre på forholdene.

Læs mere…

 
Flere artikler...