postheadericon Clean Clothes Campaign Danmark

Aktive Forbrugere arbejder for et bedre og mere bæredygtigt forbrug, herunder et etisk og socialt bæredygtigt forbrug.

Aktive Forbrugere er derfor aktive i Clean Clothes Campaign Danmark (CCCDK), som arbejder for at forbedre vilkårene for tekstilarbejdere i udviklingslandene.

Langt det meste af det tøj som sælges i Danmark er produceret i lande som Kina, Thailand, Bangladesh og Tyrkiet. Alt for ofte under helt uanstændige forhold, med grov underbetaling af arbejderne, fx udgør arbejdslønnen som regel mindre end 3% af den pris, tøjet koster i de danske butikker. Derudover forekommer der ofte børnearbejde og direkte undertrykkelse af arbejderne og deres fagforeninger.

Aktive Forbrugere var sammen med bl.a. 3f og Mellemfolkeligt Samvirke med til at stifte CCCDK i 2007. CCCDK er en del af den internationale Clean Clothes Campaign som arbejder i 14 europæiske lande og samarbejder med et netværk på over 200 organisationer og fagforeninger i producentlandene.

postheadericon Danske virksomheder tager ansvar i Bangladesh

Clean Clothes Campaign Danmark

RanaPlaza ILRF 1000xSeks danske virksomheder har nu underskrevet aftalen 'Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh', som skal forbedre de livsfarlige forhold på tekstilfabrikkerne i Bangladesh.

Det er IC Companys, DK Company, PWT Group, COOP Danmark, Dansk Supermarked og Bestseller med tøjmærker som Vero Moda og Jack&Jones. Mere end 55 række førende internationale tøjvirksomheder havde allerede underskrevet aftalen herunder H&M, Inditex (Zara), PVH (Calvin Klein), Tchibo, Helly Hansen, G-Star, Benetton og Esprit.

Læs mere…

 

postheadericon Ofrene for fabrikskatastroferne i Bangladesh mangler stadigt at få erstatning

Clean Clothes Campaign Danmark

Den 24. april kollapsede Rana Plaza tekstilfabrikken i Bangladesh og mere 1127 arbejdere blev knust til døde og over blev 1650 indlagt på hospitalet. En lang række internationale tøjvirksomheder fik produceret på fabrikken. Bl.a. Bennetton, Mango og Danske Texman som har tøjkæderne Tøjeksperten og Wagner. En international kampagne og underskriftindsamling lægger pres på virksomhederne for at betale erstatning til ofrenes efterladte og de sårede.

Læs mere…

 
Flere artikler...