postheadericon Vildledende markedsføring af fødevarer

Det vrimler med fuskere og plattenslagere i fødevarebranchen. Tvivlsomme produkter fylder op på hylderne og i kølediskene. Eksemplerne er mange. Gammeldags chokoladeflødeis hvor hovedingrediensen er vand og produktet holdes sammen af stabilisatorer. Hollandaise sauce proppet med smagsforstærkere og farvestof. Slik hvor frugsmagen er pumpet med kunstig aroma. Man kan blive ved og ved.

Alt for Mange virksomheder prøver i at snyde forbrugerne ved at lade som om deres varer er bedre end de er. Aktive Forbrugere arbejder på at bekæmpe denne form for svindel og har anmeldt flere hundrede varer til fødevaremyndighederne for ulovlig og vildledende markedsføring.

postheadericon Fedmeindustrien vandt... første omgang

Vildledende markedsføring af fødevarer

Europa-parlamentet vedtog den 16 juni fødevareindustriens forslag til hvordan hvordan man skal kommunikere ernæring til europas forbrugere - det såkaldte GDA-mærke.

- "Det er himmelråbende tåbeligt. I en situation hvor antallet af bl.a. overvægtige  eller fede børn vokser ekstremt hurtigt har man givet efter for fedmeindustriens lobby, og lovfæster nu at forbrugerne skal vildledes om hvor ernæringsrigtig et produkt er", siger Klaus Melvin Jensen, kampagneleder i Aktive Forbrugere.

Læs mere…

 

postheadericon "Neutralmarineret" forbydes!

Vildledende markedsføring af fødevarer

Aktive Forbrugere jubler overfolketingets beslutning om at forbyde begrebet "Neutralmarineret" på fx kyllinger der er pumpet med vand.

- "Det er et stort skridt fremad, og forhåbentlig ender det med at disse produkter mærkes med en betegnelse, der ikke er vildledende, men klart fortæller forbrugerne hvad det er for et produkt de står med", siger Kampagneleder Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere og fortsætter: -"Neutralmarinade er et fantasibegreb som groft vildleder forbrugerne. 'Pumpet med saltvand' vil være en mere nøgtern og præcis beskrivelse".

Læs mere…

 
Flere artikler...