postheadericon Vildledende markedsføring af fødevarer

Det vrimler med fuskere og plattenslagere i fødevarebranchen. Tvivlsomme produkter fylder op på hylderne og i kølediskene. Eksemplerne er mange. Gammeldags chokoladeflødeis hvor hovedingrediensen er vand og produktet holdes sammen af stabilisatorer. Hollandaise sauce proppet med smagsforstærkere og farvestof. Slik hvor frugsmagen er pumpet med kunstig aroma. Man kan blive ved og ved.

Alt for Mange virksomheder prøver i at snyde forbrugerne ved at lade som om deres varer er bedre end de er. Aktive Forbrugere arbejder på at bekæmpe denne form for svindel og har anmeldt flere hundrede varer til fødevaremyndighederne for ulovlig og vildledende markedsføring.

postheadericon Danone vildleder igen, igen!

Vildledende markedsføring af fødevarer

Den internationale fødevaregigant Danone benytter sig igen af vildledende markedsføring af deres produkter. Konkret drejer det sig om produktet Danonino der på hjemmesider og i TV-reklamer direkte og indirekte markedsføres som et sundt produkt, selv om det indeholder mælkefedt og sukker i mængder som ligger langt over det som anbefales af Fødevarestyrelsen.

Aktive Forbrugere har nu anmeldt Danone til Fødevaremyndighederne.

Det er ikke først gang Danone har benyttet sig at vildledende markedsføring. i 2005 fik Aktive Forbrugere medhold i en anmeldelse af netop Danonino, som benyttede det vildledende slogan: “Uden almindelig sukker - kun naturligt sukker fra frugt”. 

Læs mere…